مشکلات خواب در کودکان اتیسم

راهکار مشکلات خواب در کودکان اتیسم

در مورد تاثير خواب بر سلامتي،خلق و خو، رفتار و عملكردهاي شناختي نيازي به توضيح نيست! همگی ميدانيم خواب به چه میزان مهم است و مشكلات خواب چقدر ميتواند عملكرد فرد بزرگسال يا كودك را تحت تاثير قرار دهد.

منظور از مشکلات خواب در کودکان اتیستیک، زود بیدار شدن، دیر خوابیدن، بیدار شدن های متوالی در طول شب یا به سختی بیدار شدن است که در کودکان اتیستیک بسیار شایع است.

نتایج یک تحقیق حاکی از آن است كه والدين كودكان اتيستيك، كمتر مي خوابند، كيفيت خواب پايين تري دارند و زودتر از والدين كودكان ديگر از خواب بيدار مي شوند.

پس زمانی که كودك مشكل خواب دارد، والدين و به خصوص مادر هم مشكل خواب پيدا ميكنند. پس مشکلات خواب کودک بر سلامتی، رفتار و دیگر جنبه های زندگی والدین تاثیرگذار است.

علتهاي زيادي براي مشكلات خواب كودكان اتیسم مطرح شده که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اختلالات حسي

  • مشكلات گوارشي مثل يبوست

  • مشكلات خودياري ( كه باعث ميشه كودك در طول شب، دچار شب ادراري بشه و نتونه بخوابه) 

مشکلات خواب در کودکان اتیسم می تواند به علت های زیر ایجاد شود یا باعث آنها شود:

  • پرخاشگری

  • افسردگی

  • بیش فعالی

  • تحریک پذیری

  • ضعف در یادگیری و عملکرهای شناختی

میزان خواب مورد نیاز کودک

میزان خواب مورد نیاز کودک

میزان خواب مورد نیاز کودک در سنین مختلف ( در طول شبانه روز )

  • 1 تا 3 سال : 12 تا 14 ساعت

  • 3 تا 6 سال : 10 تا 12 ساعت

  • 7 تا 12 سال : 10 تا 11 ساعت

راهکارهایی برای کاهش مشکلات خواب کودکان اتیسم

  • محیط خواب

از آنجایی که بعضی از کودکان اتیستیک مشکلات حسی دارند، حتما محیط خواب را از نظر نور و صدا متناسب کودک کنید.

  • برنامه قبل از خواب

این برنامه باید منظم باشد، نشبتا کوتاه (20 تا 30 دقیقه) باشد و شامل فعالیت های آرامش بخشی مثل گوش دادن به موسیقی آرام و یا داستان باشد.

از ماساژ، به خصوص ماساژ ناحيه پشت براي بهبود خواب كودكان غافل نشوید

  • برنامه خواب و بیداری

این برنامه باید منظم باشد و تفاوت زیادی بین روزهای هفته و آخر هفته نداشته باشد.

  • ورزش

ورزش در طول روز می تواند به خواب کمک کند. کودکانی که ورزش می کنند خواب عمیق تری دارند.

از انجام تمرینات ورزشی در زمان نزدیک به خواب خودداری کنید.

  • کافئین

نزدیک به زمان خواب کافئین مصرف نشود. کافئین در قهوه، چای، شکلات و برخی نوشابه ها یافت می شود.

  • استفاده از وسایل الکترونیکی

  • تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری و یا موبایل در ساعت های نزدیک خواب، خواب کودکان اتیستیک را با مشکلات بیشتری مواجه می کند.

منابع جهت مطالعات تکمیلی:

https://www.webmd.com/brain/autism/helping-your-child-with-autism-get-a-good-nights-sleep

https://raisingchildren.net.au/autism/health-daily-care/sleep/sleep-problems-children-with-asd

مقالات مرتبط

انواع سطوح اتیسم 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − ده =